Design Thinking in één week. Zo doe je dat.

Design Thinking in een week

Design Thinking in 1 week: Design challenge oplossen, kick-ass website ontwerpen en een tevreden klant. Kan prima!

 

Design Thinking

In de jaren dat ik bij Concept7 werkte, heb ik geleerd om volgens de Human Centered Design (HCD) of Design Thinking methode te werken. Dat is een grondige aanpak. Je doet veel onderzoek naar (échte) gebruikers. En dat gaat best ver.

Onderzoek

Neem bijvoorbeeld website voor Roompot vakantieparken. Als we de gebruikers écht willen snappen moeten we in hun wereld kruipen. Dus gaan we rustig een paar dagen dagen op zo’n park zitten en vragen we de bezoekers het hemd van het lijf. We zitten dan niet één van de zes luxe huisje aan het strand hoor. Nee we doen de échte experience, die ook het gros van de bezoekers beleeft: met z’n vijven in een stacaravan op een veldje waar je zo dicht op de caravan naast je staat dat je kunt ruiken wat zij vanavond eten. We ervaren wat een normale bezoeker ervaart. En op basis daarvan kunnen we goede ontwerpkeuzes maken.

Maar dat kost tijd. Dus dat doe je voor klanten waar je een lange-termijn-relatie mee hebt en voor projecten die zich lenen voor zo’n grondige aanpak. Voor kleinere klussen waarbij je een duidelijke design challenge hebt, hebben we de Design Week: een soort HCD pressure cooker. Dat gaat zo:

Design week

Een design week gaat als volgt. We zetten een multidisciplinair team bij elkaar dat bestaat uit een visual designer, een user experience designer, een content designer en een user researcher. Op basis van een kick-off op locatie van de klant wordt het hele team gebriefd en wordt de scope bepaald. Dan krijgt het team een week de tijd om met elkaar een goed onderbouwd design neer te zetten. Tijdens die week is er ook een team aan de zijde van de klant beschikbaar om ons constant van input te voorzien. Vaak is dat team ook 1 of twee dagen bij ons om intensief samen te werken.

Dag 1

Hoe een design week verloopt is iedere keer anders. Maar meestal gaat het ongeveer zo: Op dag 1 brengt het team gezamenlijk in kaart wat er moet gebeuren. Soms is de design challenge heel concreet en hebben we al een duidelijk beeld van wat we gaan opleveren. Een andere keer is de design challenge veel abstracter waardoor we minder goed kunnen inschatten wat we aan het eind van de week hebben. Wederzijds vertrouwen is daarom ontzettend belangrijk.

Dag 2

Vervolgens worden er to do’s genoteerd voor alle disciplines en gaat iedereen aan de slag. Er worden interviews gehouden met gebruikers, design principles opgesteld, extra informatie van de klant opgevraagd en doorgenomen en zo ontstaat er langzamerhand een oplossingsrichting. Twee keer per dag is er een stand-up waarin we elkaar en de klant bijpraten.

Dag 3

In het midden van de week is duidelijk welke kant we op gaan en wat we gaan opleveren, vanaf dat moment is het belangrijk om ons daar aan te houden en niet meer met nieuwe ideeën aan de haal te gaan (typisch zo’n ding van een stel creatieven bij elkaar om dan ineens met iets totaal nieuws aan de haal te gaan ;)). Focus is belangrijk want we hebben maar een week.

Dag 4 en 5

Aan het einde van de week hebben we een antwoord op de design challenge. Soms is dat heel concreet: drie uitgewerkte schermen met content, visuals en werkende interacties. Een andere keer is het veel abstracter: een concept met een brand story, een visuele stijl en merkwaarden. Hoe dan ook, op de laatste dag heb je iets tastbaars in handen. Iets wat je kunt testen bij gebruikers, verbeteren of meteen implementeren. In een week zijn er bergen werk verzet en kan de klant weer verder.

Pro

  • Binnen een week resultaat
  • Multidisciplinair werken
  • Geen dubbel werk door verschillende mensen
  • Echt samenwerken met de klant

Con

  • Je neemt soms shortcuts en kan niet alles grondig onderzoeken
  • Er staat veel druk op het team 
  • Je weet op maandag niet exact wat je op vrijdag opgeleverd gaat krijgen.. Maar: vertrouw op het proces!

Voor Usabilla deden we ook een design week! Check de making off en het resultaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *