3 Tone of voice voorbeelden

Formuleer je eigen tone of voice in 3 stappen

Mailchimp

Een prachtig voorbeeld van een merk dat een sterke en onderscheidende tone of voice gebruikt, is Mailchimp. Velen kennen de geweldige voice & tone guide waarin staat beschreven hoe ze hun mascotte Freddy (die aap dus) allemaal geinige dingen laten zeggen. In deze voice & tone guide kun je als medewerker van Mailchimp precies zien hoe je Freddy kunt inzetten. Hoe praat hij, wanneer maakt hij een grapje en wanneer is hij serieus: Hoe steelt hij de harten van gebruikers?

Ikea

Een ander mooi voorbeeld is Ikea. Ik gebruik Ikea vaak als voorbeeld in workshops. Het huiselijke, gezellige en sfeervolle spat er vanaf. Overal.

Royal Canin

Om goed te laten zien wat een sterke tone of voice voor je merk kan betekenen, is het ook goed om te kijken hoe het niet moet. Royal Canin gebruikt op hun website verschillende tonen die zo uiteenlopen dat je je best moet doen om het te blijven volgen. Hieronder staan twee voorbeelden die ik beide op de website ben tegengekomen. In het eerste voorbeeld is de toon afstandelijk en belerend, in het tweede voorbeeld amicaal en vrijblijvend. Bovendien wordt “u”en “je” door elkaar gebruikt. Slordig en verwarrend voor de gebruiker, die geen duidelijk beeld krijgt van de identiteit van het merk en dus geen vertrouwensband opbouwt.

tone of voice voorbeeld Royal Canin

Tone of voice Royal Canin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *