3 simpele stappen naar een eigen tone of voice

tone of voice

De manier waarop je communiceert

De tone of voice van een merk is de toon waarop het merk communiceert. Hoe zijn mailings geschreven, welke toon hanteer je op de website, hoe reageer je op social media berichten? Dat kan op veel verschillende manieren. Net als bij mensen. Die praten ook allemaal op hun eigen, karakteristieke manier.

Mijn collega noemt vaak je naam als ze je gedag zegt. “Goedemorgen, Renate” Dat komt een tikje formeel maar ook persoonlijk en vriendelijk over. Een andere collega roept “Hoi” met heel veel o’s, een stuk informeler, een beetje lomp maar sowieso gezellig.

Zo’n manier van praten gaat naarmate je iemand langer kent, vertrouwd aanvoelen. Dat komt omdat er een sterke link is tussen herkenbaarheid en vertrouwen. Als iets herkenbaar is, kost het weinig moeite om te verwerken omdat je je sneller op je gemak voelt. Zo’n vertrouwensband wil je als merk met je klanten. Daarom is een herkenbare tone of voice een sterk middel om mensen te overtuigen en te binden aan je merk. Lees hieronder hoe je in 3 simpele stappen zelf een eigen tone of voice formuleert.

In 3 stappen naar een eigen tone of voice

De manier waarop je dingen zegt, past bij wie je bent: je tone of voice is een reflectie van je identiteit. Daarom beginnen we met je identiteit.

Stap 1. Identiteit

Wat is de identiteit van je merk? Verzamel zoveel mogelijk informatie. Kun je een merkboek of brand guide vinden? Merkwaarden of een omschrijving van het DNA? Dit is belangrijke input.

Is dit er allemaal nog niet? Geen probleem! Dan gaan we opzoek naar je identiteit. Dat kan je zo uitgebreid doen als je zelf wilt. Er is een aantal dingen dat je kunt doen.

Omschrijf je merk in een paar zinnen. Vraag dit ook aan collega’s en probeer tot een formulering te komen;

Maak een personificatie van je merk. Omschrijf of het een man of vrouw is, leeftijd, beroep, hobby’s, eigenschappen en kenmerken. Door je voor te stellen dat je bedrijf een persoon is, wordt je creatiever en kom je tot meer input waarmee je de tone of voice kunt bepalen. Je kunt hierbij ook de archetypes van Jung gebruiken.

Pak de positionering erbij. Hoe onderscheiden jullie je van concurrenten en welke plek in de markt nemen jullie in?

Schrijf 5 termen op 5 losse post-its die passen bij je merk. Schrijf er ook 5 op die niet passen. Schrijf van alle 10 het tegenovergestelde op. Met de stapel van 20 post-its ga je naar een collega en vraag 3 termen te kiezen die heel goed passen bij je merkt, 3 die een beetje passen en 3 die totaal niet passen. Als je dit met 5 collega’s doet kun je snel een rode draad ontdekken.

Stap 2. Creativiteit

Als je genoeg input verzameld hebt, mag je de creativiteit laten vloeien. Hoe stel jij je voor dat jouw merk klinkt? Welk beeld wil je oproepen in de hoofden van je klanten? Hoe wil je dat jouw klant over je merk denkt? Schrijf dit op in een kort stukje tekst.

Stap 3. Formulering 

Kies vervolgens 3 woorden die de tone of voice omschrijven. Gezellig, formeel, vriendelijk, gevat, grappig, strikt, precies of elk ander woord dat jij vindt passen. En schrijf daar een kort voorbeeldtekstje bij om te illustreren wat je bedoelt. Ik hoor vaak van klanten dat ze het fijn vinden om veel voorbeelden te krijgen bij de tone of voice omschrijving. Vooral wel/niet voorbeelden zijn handig. Voor Het Noorderpoort college, een grote MBO-school in Noord Nederland, ontwikkelde ik een tone of voice die we omschrijven als vriendelijk, toegankelijk en concreet.

Dit illustreerde ik met een aantal voorbeelden waaronder deze:

Niet:

“Als je communicatie studeert, word je opgeleid als allround communicatiespecialist en doe je verschillende werkzaamheden rondom communicatie.”

Wel:

“Als je communicatie studeert, kun je op de communicatieafdeling van een bedrijfwerken. Dit betekent bijvoorbeeld dat je je bezig houdt met wat er op de website komt en welke folders er gemaakt moeten worden.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *